Nech to koňovi. Nápady, které přicházejí samy.

Přemýšlela jsem o tom, jak je možné, že ty nejlepší nápady k nám přicházejí tak nějak mimoděk. Není to během brainstormingu a ani, když úpěnlivě přemýšlíme a potřebujeme vymyslet nápad či řešení za „milión“.

A tak jsme si řekla, že se na to „musím“ podívat z blízka.

  • Brainstorming

Nedokázala bych vyčíslit kolik hodin jsem strávila v zasedacích místnostech nebo výjezdních dvoudenních akcích, kde jsme se snažili vymyslet ty nejlepší nápady na další rok nebo kvartál. 

Obchodní nabídky, zajímavé projekty, komerční témata inzertních příloh nebo tematické Spin-off produkty našich magazínů, které by zaujaly čtenáře i inzertní klienty. 

Vždy to probíhalo stejně. V místnosti seděli manažeři, obchodníci, lidi z marketingu, distribuce a samozřejmě ředitelé. 

Místo „M“ a asi tak 9 hodin ráno. Prázdné sešity, prázdný flipchart, někdy prázdné hlavy nebo v myšlenkách úplně jinde, a na konci dne prezentace nápadů, obchodních modelů, které nám mají zajistit splnění plánu a zisky.

Tlak na každého jednotlivce, vymyslet teď a tady něco hodně dobrého. 

Samozřejmě, že souhlasím a uznávám, že víc hlav, víc ví. A dobře vedený brainstorming může vést ke kreativitě, využití našich zkušeností a také k vzájemné inspiraci.

Ale co když vás teď a tady nic právě nenapadne, co když si někdo všimne, že nejste tak dobří? 

Možná, že je velmi moudré (asi určitě) dělat si poznámky v průběhu času, něco na stejném principu jako je časosběr fotek, který má dnes už každý mobil. 

Napadlo vás dnes ráno těsně po probuzení, ve sprše při ranním běhu nebo jen tak u vaření kávy něco zajímavého?  Něco vás nadchlo?  A co když je to nápad za „milión“?

Udělejte si poznámku, může se vám hodit, ať už chodíte na brainstorming nebo ne. Možná podnikáte nebo jste na volné noze anebo to plánujete.

  • Buďte v ZENU

Zenoví mistři hlásají, že nápady se rodí z prázdné mysli, že pokud je naše hlava zahlcena miliony myšlenkami, starostmi, multitaskingem a tak dále, že není možné, aby se nám v takovéto hlavě zrodil nápad, který bude stát za to. 

Doporučují různé praktiky jako například tuto.

Sedět v tichu a nechat myšlenky jen tak proplouvat naší myslí, nevšímat si jich. Ideální je začít s 5- ti minutami, kdy sedíte v zenovém posedu na židli ukotvení nohami k podlaze, a se vzpřímenými zády. 

Když to začnete trénovat, zjistíte, že jste schopni takto sedět i půl hodiny. Půvab je v tom, že se snažíte docílit – nemyslet na nic. To je pro nás v naší západní kultuře až nadlidský úkol. Mozek nám tam začne „házet“ všechno možné. Hází nás do minulosti, budoucnosti anebo nám tam rovnou hodí nějaký mega problém, který nás aktuálně trápí, a ticho ho znásobí do velikosti létajícího balónu. 

A teď si toho nevšímejte, když se vám sevře hrudník. Snažíte se dýchat, děkovat, že tyto zprávy, jak já s oblibou říkám ze záhrobí, přišly a snažíte se je jen tak nechat odplout. 

Jedno vím jistě, dá se to natrénovat. 

Ale ne pro každého je to vhodné, jako všechno, má to i svá úskalí. Pozor na to, abyste se spíše nedostali do stavu tzv. přemeditace. Což asi tušíte, je stav naší mysli, kdy je nám všechno úplně jedno. 

Ano, já vím, někdy se to hodí, ale já se zaměřuji v tomto článku na to, jak získat geniální nápad.

Tato zenová metoda má za cíl, že vyčištění vaší mysli, přinese nápad zcela nezávisle na tomto zenovém rituálu v podobě vnuknutí nápadu během následujících dní. 

 Najednou je tu, ale nesmíte jej očekávat. 

Jako konečně nic ve filozofii zenových mistrů. 

Jde o životní styl a nejedná se o jednorázovou záležitost, v podstatě stejně jako princip čističky vzduchu, tu také nemůžete vypnout, protože furt se práší. A stejně je to s naší hlavou, stále tam proudí spoustu informací a „prachu“.

  • Matka příroda

Chození do přírody, s tím má určitě každý svou zkušenost. Můžete sbírat houby, jít výšlap na horu nebo ležet v trávě, pozorovat potok. To všechno nás vrací k podstatě nás samotných, všechno se zdá být menší, starosti zůstávají doma nebo v práci. 

Je to jiná perspektiva, zcela automaticky nás to hodí do přítomnosti. Jsme v pohybu bez posilovny, dýcháme naplno bez aplikace dechových cvičení, díváme se rozhodně dále než 25 cm do svého mobilu a naše ego se pod velikostí stromů a nekonečnosti nebe musí zákonitě scvrknout. 

 Z přírody si kromě hub, čisté hlavy můžeme také přinést zajímavý nápad, věřím, že se vám to už určitě stalo. Je to tak? 

  • Uvolnění mysli

V podstatě ten hlavní klíč k dobrým nápadům, je uvolnění naší mysli. Docílit toho je pro některé lidi těžké, přesto jsou během dne momenty, kdy jsme v tzv. (jak jsem se dočetla) HYPNAGOGICKÉM STAVU.

Například, když se právě probudíme, naše mysl je ještě napůl v hypnagogickém stavu, což je stav mezi spánkem a bdělostí. V této fázi je náš mozek uvolněný a otevřený novým myšlenkám.

Mnohé studie poukazují na to, že během spánku naše podvědomí pracuje na řešení problémů, které nás trápí během dne. Tím, že se po probuzení nacházíme v klidném a uvolněném stavu, mohou přicházet řešení a kreativní nápady. Chce to jen nevyskočit z postele jako jelen (případně srna), ale chvíli jen tak koukat do stropu. Rozespalí totiž nejsme schopni nějakých velkých vlastních myšlenkových pochodů.

Věděli to už naši předkové, ne nadarmo říkali „Běž spát! Ráno je moudřejší večera.“ anebo „Nech to koňovi, má větší hlavu!“.

Podobné je to také u sprchování. Teplá voda uvolňuje svaly a tím i napětí v těle. To vede k uvolnění mysli, která se přestává soustředit na každodenní problémy a může se volně pohybovat. 

  • Mechanická práce

Podobné efekty můžete zažít také při mytí nádobí, třídění věcí, žehlení nebo zahradničení. Všechny tyto činnosti umožňují naší mysli volně bloudit a přicházet na nové nápady. 

Stejný efekt může nastat i při běhání nebo cvičení. Když jsou totiž ruce zaměstnané mechanickou prací, mozku je umožněno vstoupit do stavu tzv. (opět, jak jsem se dočetla) DEFAULT MODE NETWORK (DMN). 

Tento stav je charakterizován zvýšenou aktivitou v oblastech mozku spojenou s introspekcí, denním sněním a tvorbou nápadů.

To je důvod, proč nám často přicházejí ty nejlepší myšlenky právě ve sprše nebo při jiných mechanických činnostech.

A jak tyto věci souvisí s autentickými osobními značkami? 

Když se uvolníte a necháte svou mysl volně plynout, můžete objevit autentické myšlenky a nápady, které skutečně odrážejí vaši osobnost a hodnoty. Autentické značky jsou totiž ty, které nedokáže nikdo zkopírovat, a jsou tvořené vámi.

Vaše osobní značka by měla být odrazem toho, kdo jste, nejen tím, co děláte. 

Když jste uvolnění a vaše mysl má prostor k tvoření, můžete objevit nápady, které jsou v souladu s vaší vnitřní IDENTITOU. To může zahrnovat nové projekty, inovativní přístupy nebo jedinečné způsoby, jak se sebe-prezentovat.

Tato autentičnost je klíčem k vytvoření silné a důvěryhodné osobní značky, která rezonuje s ostatními. Respektive s těmi, kteří se s vámi dokáží ztotožnit. 

Zastávám názor, že pokud chce člověk v dnešním zahlceném světě uspět (Ano, také si myslím, že to není nic nového, a vždy ten princip byl stejný.) potřebuje povzbudit vlastní myšlenky a nápady.

No a na závěr bych se opět vrátila k brainstormingu. 

Klasický brainstorming často vyžaduje, abychom se intenzivně soustředili na nalezení řešení problému. I když může být efektivní, někdy nás tento proces může uvěznit v jedné myšlenkové stopě, což brání kreativnímu myšlení. 

Když se příliš snažíme, naše mysl se může zacyklit nebo úplně zaseknout. 

Moje hlavní závěrečná myšlenka je, že reklamní kampaň „naboostovat“ můžete, ale váš mozek a vaše unikátní myšlenky nikdy. 

Vaše Lenka L.

 Doporučená literatura:

Daniel Kahneman- Myšlení, rychlé a pomalé

Austin Kleon-Kraď jako umělec – 10 věcí, které Ti zapomněli říct o kreativitě

Julia Cameron-Umělcova cesta k vyšší tvořivosti

Jsou osobní prodejní schůzky už „out“? 

Jsou osobní prodejní schůzky už „out“? 

Osobní schůzky jsou ideální pro složitá jednání, budování důvěry a vytváření sítě osobních kontaktů, zatímco on-line schůzky jsou pohodlné, šetří čas a cestovní náklady a umožňují plánovat flexibilněji. 

Volba mezi těmito dvěma možnostmi často závisí na konkrétním kontextu, cílech setkání a také produktu či službě, kterou nabízíte.

Úspěšný obchodník se umí adaptovat 

Úspěšný obchodník se umí adaptovat 

Tento článek je o B2B přímém obchodě. Kdy obchodníci oslovují firmy a nabízejí své služby nebo produkty. 

Není nutné opouštět standardní tradiční formy obchodování, ale je nutné se adaptovat na novou situaci. 

Dokonce bych se nebála hovořit o transformaci obchodní etiky a s tím spojených  obchodních dovedností a také transformaci komunikace se zákazníky, navazování obchodních vztahů atd.

Možná vám to v současnosti nefunguje tak, jako dříve a toužíte po tom, aby vaše úspěšnost prodeje vzrostla o nějaké to procento?

Jedna z možností, jak toho docílit je, naučit se využívat jednotlivé možnosti a formy komunikace s klienty, tak aby odpovídaly (nej)vyššímu potenciálu uspět v rámci vašich  prodejních aktivit i jednotlivých fází prodejního procesu.

Osobní branding je schopnost komunikovat o tom, co umíme a kdo jsme.

Osobní branding je schopnost komunikovat o tom, co umíme a kdo jsme.

Komunikace sebe sama je disciplína ne zrovna jednoduchá. Sociální sítě se plní nabídkami služeb, on-line produktů, influencer marketing jede na plné obrátky a kronika našich aktivit přetéká, ale jak to ve skutečnosti vypadá, když jsme off-line? Či-li nezávislí na internetu? 

Lenka L. Benetková

+420 724 810 810

1 + 6 =